Direktlänk till inlägg 31 januari 2007
Ensamhetens öken
"Försök aldrig hjälpa fjärilen ur puppan
om du kommer på en som just är på
väg ut. I så fall blir den grå.
Själva ansträngningen att ta sig ur
puppan tvingar ut blodet i vingarna ..."
Nadeem Aslams roman Kartor för vilsna älskande utspelar sig i London, eller Dasht-e-Tanhaii – Ensamhetens öken, och är en oerhört finstämd kärlekshistoria såväl som en aggressiv attack på en intolerant och destruktiv religion byggd på skuld och rädsla, som spelar ut männen mot kvinnorna ändå in i själva familjerna där "de första tjugo åren av äktenskapet tillhör mannen men resten tillhör hustrun, eftersom hon kan vända sina barns hjärtan mot mannen när hon uppfostrar dem.
"Där hedern är så viktig att "den som inte dör av ett spetsigt ord och ett hånflin förmodligen är omöjlig att dräpa ens med svärd.
Rikard Liljenskog - Dagens bok
En svindlande vacker roman
Nadeem Aslam föddes 1966 i Gujranwala, Pakistan. När han var 13 år fick han en kort historia publicerad i den pakistanska tidningen Urdu.Han kom till England när han var 14 år, han far var kommunist - tidigare poet och filmregissör, flydde från president Zia´s regim och slog sig ner i Huddersfield i Yorkshire. Nadeem studerade biokemi på univeristetet i Manchester men hoppade av sitt tredje år för att bli författare. Manuset till sin första debut novell Season of the Rainbirds skickade han till Andre Deutsch som svarade ja efter tio dagar. Den publicerades 1993 och vann två priser. När han var 26 år började han skriva Maps For Lost Lovers in - Kartor för vilsna älskande och trodde att det skulle ta honom två år att få den klar - men det tog 11. I august 2004 publicerades den av Faber & Faber i England och i maj 2005 av Knopf i USA.
Finns även i pocket
Nadeem skriver för hand och berättar att det första kapitlet tog två år och
berättelsen efter det, om Kaukab, tog sju månder - när han läste igenom vad han skrivit behöll han dock bara en enda mening av alla sjuttio sidor han skrivit ...
Efter ytterligare två år skutade han att skriva på romanen för att utveckla cirka hundra sidor biografi av huvudkaraktärerna för att sätta sig in i vilken slags familj den här berättelsen handlade om.
- Jag hade skrivit i sex år, berättar han, och hade stora ekonomiska problem. Men det måste bli gjort!
Han föredrar att skriva absolut isolerad med svarta tyger för fönstren och stannar inne flera veckor i sträck. Han säger:
- Jag brukar tänka på tystnaden och mörkret som omger roten som gör det möjligt för en blomma att växa ... Och enda gången jag verkligen lever är när jag skriver. När jag var klar med den här boken kände jag mig som en tom bur som fågeln hade lämnat ...
Rent kulturellt är Nadeem muslim men beskriver sig själv som en icke troende. Han berättar att han uppfostrades med en känsla för det sinnliga livet och hans far lärde honom vikten av passionerna i livet utan oro för pengar. Och han lever väldigt enkelt. När han fick en stor summa av Royal Literary Fund, gav han tillbaka en del och sa att han inte behövde så mycket.
På frågan om hur det muslimska samhället skulle ta emot hans roman, svarade han:
- Författare har alltid fått problem med människor som tror att de vet svaren ... men det finns inget budskap i mina böcker. Mitt skrivande är mitt sätt att uttrycka mitt eget liv och det arbete som mitt medvetande gör ...
Recension i SvD
En av hans andra korta noveller God and Me
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | |||
8 |
9 |
10 | 11 |
12 | 13 | 14 |
|||
15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 |
28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|